יום שלישי, 27 במרץ 2012

אודליה אלטמן על מזונות אישה


מה הם בעצם מזונות?
מזונות הם תשלומים חודשיים, שנועדו לפרנס את המקבל. הם כוללים תשלומים עבור מזון, ביגוד והנעלה, קוסמטיקה, מספרה, החזקת רכב, שכ"ד או משכנתא, הוצאות החזקת הבית והמיסים, קרי טלפון, חשמל מים וכו', חינוך, בריאות, ביטוחים וכל יתר ההוצאות והצרכים.

עד מתי חייב הבעל לשלם מזונות לאשתו?
עד הגירושין, אבל אם היא תסרב להתגרש, ובית הדין הרבני לא יאלץ אותה להתגרש, אזי היא תוכל לקבל מזונות לכל ימי חייה, ואף אחרי מות הבעל היא תוכל לתבוע מזונות מתוך עיזבונו.

מתי הבעל יהיה פטור ממזונות אשתו?
בין היתר אם היא בגדה בבעל, או אם היא עזבה את הבית ללא סיבה מבוררת, או אם היא עובדת ומשתכרת די 
למחייתה. טיפ: אישה שלא מקבלת מזונות מהבעל, מכל סיבה, אבל מגדלת את ילדיו הרכים, יכולה לתבוע ממנו
"דמי טיפול", תשלום עבור הטיפול בילדים. 

האם אישה יכולה להפסיק לעבוד מתי שמתחשק לה ולתבוע מזונות?
הכלל הוא שכן. ברוב המקרים האישה תקבל מזונות מהבעל גם אם היא תפסיק לעבוד ללא כל סיבה.
יש חריגים, בכמה תקדימים סרבו לתת מזונות [או נתנו פחות] לנשים בעלות כושר השתכרות, וזאת בעיקר במקרים של נישואין קצרים, של נשים צעירות, אשר אינן מטופלות בילדים קטנים ועבדו בעבר.
 
לפי מה יקבע גובה המזונות?
לפי הכנסות הבעל ונכסיו מחד, ומאידך – לפי רמת החיים. כיון שכל מי שנתבע לשלם מזונות הופך מייד לפושט רגל וגם נכה, ביהמ"ש בוחן את פוטנציאל/כושר ההשתכרות של הבעל, ולא את השתכרותו בפועל. בימ"ש יכול לחייב במזונות שיותר גבוהים מהמשכורת של הגבר, אם לדעת ביהמ"ש הוא יכול להרוויח יותר ואינו עושה זאת.
הכלל הוא "עולה עימו ואינה יורדת עימו", על הבעל לספק לאישה את הגבוה מבין השניים: רמת החיים שהוא מסוגל לספק לעצמו, או רמת החיים לה זכתה בבית הוריה. את רמת החיים יש להוכיח בביהמ"ש, למשל ע"י מסמכים וקבלות. אין רצפה ואין תקרה לסכומים שניתן לפסוק.

האם הבעל יכול לתבוע מזונות מאשתו?
תיאורטית כן, ההלכה קובעת מדין צדקה שאישה אמידה חייבת לזון את בעלה העני. אבל, מעשית - אפשר לספור על יד אחת מקרים כאלה שנפסקו לבעל מזונות.
בחודש 2/2011 ביהמ"ש לענייני משפחה נתן החלטה שיש עילת תביעה, ולא מחק על הסף תביעה של בעל נגד אשתו למזונות. מדובר באישה אמידה בעלת חברת הפקה, לזוג ארבעה ילדים, והבעל טען שהוא טיפל בהם, והאישה עבדה ופרנסה את המשפחה. לטענת האישה הבעל היה בטלן, לא עבד ולא טיפל בילדים, והיא פרנסה לבדה וגם טיפלה בהם. חיוב בסכום מזונות אין עדיין בתיק ההוא.

מה קורה אם ביהמ"ש פסק מזונות אבל הבעל לא משלם אותם?
ניתן לפעול נגדו בהוצל"פ, כאשר בניגוד להוצאה לפועל של פסקי דין אזרחיים אחרים, שאינם מזונות, ניתן להיעזר גם בפקודות מאסר, ולא רק בעיקולים או עיכוב יציאה מהארץ. אימהות שאין להן הכנסות גבוהות ולא מכונית על שמן יכולות גם לגבות את המזונות דרך המוסד לביטוח לאומי (לא את מלוא הסכום, יש תיקרה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה